In dit artikel wordt aandacht besteed aan de terugverdientijd, Return On Investment, van de verkooporganisatie van een bedrijf.
Vanuit de omzet en verkoopkosten wordt uiteindelijk toegewerkt naar de effecten die CRM voor de sales afdeling kan hebben. In het complete artikel wordt ook een weergave gegeven van de terugverdientijd in kwartalen. Lees het hele artikel hier!
Op dezelfde website is ook een diepgaander artikel gepubliceerd over de ROI van CRM. Hierin wordt aangegeven dat het belangrijkste element is om te bepalen of CRM bij moet dragen aan het kosten efficiënt werken of aan het verhogen van de omzet. Hierbij gaat het erom waarop de focus komt te liggen. Een combinatie van beiden is eventueel mogelijk. Toch moet er wel gefocust worden. Bij de bepaling van elke strategie is de hamvraag ‘Waarom?’. Waarom willen we CRM gaan inzetten, wat moet het opleveren, op welke processen
heeft het impact en welke kosten gaan gepaard met het implementeren van CRM.
Naar de ROI van CRM kan bekeken worden vanuit verschillende oogpunten, zoals economisch, overtuigend, conceptueel, implementatie en retrospectief. Lees hierover meer in het hele artikel
Related posts: